Peranan pusat tuisyen perlu diperluas – Metro


Peranan pusat tuisyen perlu diperluas

Oleh Dr Aminudin Mansor
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

PERTUMBUHAN pusat tuisyen di kawasan perumahan dan kawasan berdekatan dengan sekolah ‘bagaikan cendawan di musim hujan.’ Perkembangan ini disebabkan permintaan di kalangan ibu bapa yang mahukan anaknya berjaya dengan cemerlang dalam setiap peperiksaan.

Tuntutan untuk mendapat lebih banyak A+ dalam mata pelajaran melalui peperiksaan utama juga menyebabkan murid dan pelajar berlumba-lumba ke pusat tuisyen apabila selesai sesi persekolahan sama ada waktu pagi atau petang.
Lantaran itu, ibu bapa menghantar anak ke pusat tuisyen untuk mendapatkan kecemerlangan disebabkan pelajaran yang cemerlang akan menjanjikan masa depan yang baik. Biasanya anak yang menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

 

Memang tidak dinafikan pusat tuisyen banyak memberikan input kepada pencapaian pelajar dalam peperiksaan. Melalui proses bimbingan, latihan secara intensif dan berterusan akan menjadikan pelajar biasa dan dapat menjawab soalan dalam peperiksaan yang sebenar dengan mudah dan pantas.
Fenomena terbaru iaitu ada kelas tuisyen yang menyebarkan agama lain kepada murid beragama Islam melalui kelas tuisyen jelas satu kesalahan dan pihak berkuasa, terutama jabatan agama Islam negeri perlu menyiasat perkara ini dengan teliti.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, dilaporkan meminta ibu bapa yang mengetahui jika terdapat guru atau guru tuisyen yang cuba menyebarkan agama lain kepada anak mereka supaya melaporkan dengan segera.

 

 

Mengenai dakwaan terdapat kegiatan penyebaran agama lain terhadap murid sekolah di Jalan Klang Lama yang diadakan di luar sekolah dan bukannya anjuran pihak sekolah dan kegiatan ini tidak seharusnya berlaku, terutama kepada pelajar.
Beliau dimaklumkan kes ini bukan berlaku di sekolah, tetapi di luar atau mungkin ibu bapa yang mengambil guru untuk tuisyen anak mereka, namun apa pun pihaknya akan memantau perkara ini. Apa yang lebih penting ibu bapa perlu memantau jika aduan ini disampaikan anak dan mereka perlu menyiasat supaya perkara sebenar dapat diketahui.

 

Selanjutnya, beliau juga menyatakan hal seperti ini tidak boleh dilakukan.
Kita ada undang-undang dan enakmen tertentu yang berkaitan larangan penyebaran agama lain kepada masyarakat Islam sama ada di Wilayah Persekutuan atau negeri lain.
Ibu bapa harus bertanggungjawab memantau keadaan dan jika mereka memiliki bukti buatlah laporan kepada pihak jabatan agama negeri dan pihak berkenaan perlu segera membuat siasatan sewajarnya.
Bagi pusat tuisyen yang berdaftar dengan pihak kementerian, perkara seumpama ini harus dijaga dan diteliti apabila mengambil guru yang mengajar di kelas tuisyen. Bukan semua pengajar lepasan universiti yang tiada kelayakan dalam bidang pendidikan boleh mengajar di pusat tuisyen dengan baik.
Mereka kadang-kadang bukan guru sekolah tetapi diambil mengajar di pusat tuisyen dan tidak memahami serta mengetahui kandungan sukatan pelajaran dan format peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM.
Hanya guru sekolah yang berpengalaman dan memahami sukatan pelajaran mampu mengajar di pusat tuisyen dengan efektif dan berkesan kepada pelajar. Begitu juga di peringkat sekolah menengah, bukan semua guru boleh mengajar semua mata pelajaran.
Sebagai contoh, guru yang mahir dalam Bahasa Melayu tidak mampu mengajar sains dan matematik, begitulah sebaliknya. Pengajaran dan pembelajaran (P&P) di pusat tuisyen juga tidak sama dengan P&P di dalam kelas di sekolah. Biasanya di sekolah P&P diajar bagi kefahaman sesuatu topik manakala di pusat tuisyen peneguhan melalui latihan yang intensif dapat membantu para pelajar.
Di kelas tuisyen penggunaan buku kerja atau buku latihan yang berorientasikan peperiksaan sebenar lebih berkesan berbanding pengajaran biasa. Latihan yang banyak dan berulang kali dapat memberi kesan kepada kecemerlangan peperiksaan yang sebenarnya.
Kelas di pusat tuisyen juga perlu menjadi pembantu kejayaan sekolah. Selain itu, pendidikan yang dilakukan adalah menumpukan kepada proses atau aktiviti mengembangkan fizikal, intelek, sosial dan emosi seseorang individu serta menambah kemahiran, kebolehan, pengetahuan dan pengalaman mereka supaya dapat memberi kegembiraan, manfaat dan kemajuan dalam kehidupannya. Ia membantu dan mendorong pelajar bertindak secara sihat bagi manfaat diri serta masyarakat, bangsa dan negaranya.
Konsep pendidikan di Malaysia sangat jelas untuk memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan harmonis dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
Pusat tuisyen juga harus mengawal disiplin pelajar daripada terlibat dalam pelbagai kegiatan tidak sihat seperti merokok dan penagihan dadah. Lebih baik sesuatu pusat tuisyen tidak terdapat kafe siber di kawasan berdekatan yang boleh menyebabkan murid sekolah rendah dan pelajar sekolah menengah tertarik ke sana.
Sebagai panduan kepada ibu bapa, mereka boleh meninjau keadaan pusat tuisyen tersebut. Guru yang mengajarnya mestilah guru sekolah berpengalaman dan mengetahui sukatan pelajaran setiap mata pelajaran. Bilangan pelajar dalam kelas tuisyen juga mesti antara sepuluh hingga dua belas pelajar.
Ciri-ciri pengajarannya hendaklah lebih kepada latihan berbentuk intensif dan membimbing pelajar lemah akademik. Pendidikan di pusat tuisyen membantu pendidikan di sekolah, terutama untuk mencapai kecemerlangan pelajaran dalam peperiksaan utama.
Matlamat Pendidikan Negara juga harus ada dalam kelas tuisyen iaitu melahirkan rakyat yang memiliki dan menghayati ciri-ciri berikut iaitu percaya dan patuh kepada Tuhan, berilmu, berakhlak mulia, bertanggungjawab kepada diri, masyarakat, agama dan negara. Di samping itu, membina sahsiah seimbang dan bersepadu serta memupuk perpaduan di kalangan rakyat berbilang kaum di Malaysia.
Penulis berkelulusan PhD Persuratan Melayu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s