‘Mungkin petanda penyakit’ – Metro


‘Mungkin petanda penyakit’

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR: “Rasulullah SAW sendiri tidak ada ilmu kebal, luka dan berasa sakit. Maknanya kebal bukanlah ciri-ciri yang kita nak kaitkan kerana ia pemberian Allah,” kata pendakwah bebas yang juga kaunselor, Dr Rubiah Hamzah.

Beliau berkata, sesuatu perkara yang dianggap kebal atau luar biasa mungkin dipengaruhi beberapa faktor termasuk aspek amalan seharian, keadaan hidup dan pemakanan, selain kemungkinan seseorang itu berdepan masalah kesihatan membabitkan penyakit saraf.
“Sebab itu, apa saja yang berlaku kita perlu tanya semula kepada remaja berkenaan (Mohd Adam Jamaluddin), sepanjang 13 tahun usianya, apa yang sudah dilakukannya, siapa rakannya dan apa makanan dinikmatinya setiap hari.

 

“Sesuatu kelebihan itu tidak jadi dengan saja-saja tanpa keizinan Allah. Ia bercanggah fitrah manusia yang diciptakan Allah dan apa yang berlaku bukan wahyu atau sebagai petunjuk Allah supaya manusia lebih berhati-hati,” katanya.
Beliau mengulas laporan muka depan Harian Metro semalam mengenai keistimewaan Mohd Adam yang digelar ‘budak kebal’ kerana kulitnya tidak melecur ketika dibakar dan tidak berdarah apabila dicucuk objek tajam.
Kelebihan diperolehnya secara semula jadi selepas sering ‘bermain’ dengan api ketika membantu kerja ayahnya, Jamaluddin Hamzah, 48, mengusahakan bengkel kimpalan besi di Felda Gedangsa, Kuala Kubu.

 

 

Malah, Adam berkata, dia bukan saja tidak berasa panas, sebaliknya sejuk apabila api membakar kulitnya.
Mohd Adam berkata, sejak membantu ayahnya melakukan kerja kimpalan besi empat tahun lalu, dia sentiasa terdedah dengan percikan api kimpalan dan besi tajam, namun pelik mengapa kulitnya kebal. Mengulas lanjut, Dr Rubiah berkata, keistimewaan dimiliki remaja itu sepatutnya tidak didedahkan kepada umum sehingga boleh mendatangkan syirik dan sikap bermegah dalam diri.

 

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/08

Leave a comment