‘Saya biar anak berjaya dahulu’ – Metro


‘Saya biar anak berjaya dahulu’

Oleh Mohd Hafizee Mohd Arop
hafizee@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

SERDANG: Prinsip pembelajaran sepanjang hayat yang menjadi pegangan Penolong Pengarah Bahagian kurikulum Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), Roziah Idrus, 54, membuatkannya terus gigih untuk menghabiskan pengajian dan layak memperoleh Sarjana Pembangunan Sumber Manusia pada Majlis Konvokesyen Ke-36 Universiti Putra Malaysia (UPM), di sini, semalam.

Walaupun sudah mempunyai empat orang cucu, namun Roziah tidak pernah menganggap usia sebagai halangan untuknya menambah ilmu pengetahuan serta meningkatkan taraf kerjayanya ke peringkat yang lebih tinggi.
Roziah berkata, suami serta anak-anak menjadi pendorong utamanya untuk menyambung pengajian dan banyak membantu dalam mendapatkan bahan rujukan sepanjang dua tahun pengajiannya.

 

Katanya, dia tidak berkesempatan sebelum ini untuk menyambung pelajaran disebabkan tugasan kerja serta rumah tangga dan membuat keputusan untuk menangguhkan hasratnya itu buat seketika.
Menurutnya, rakan sekuliah banyak memberikan bantuan dan kebanyakan daripada mereka dianggap seperti anak sendiri membolehkannya dapat menyesuaikan diri dengan suasana kampus.
“Saya biar anak berjaya dahulu, seorang sudah menjadi jurutera Petronas di India, dua orang lagi doktor dan seorang lagi sedang menyambung pengajian dalam bidang akaun di United Kingdom.

 

 

“Bila semua sudah berjaya, barulah saya berasa senang hati meneruskan pengajian dalam Sarjana dan kemungkinan menyambung lagi pengajian dalam Ijazah Doktor Falsafah selepas ini walaupun sudah bersara dari kerjaya,” katanya.

 

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/16

Leave a comment