Tendang pintu selamatkan anak – Sinar Harian


Tendang pintu selamatkan anak

ROSALWANI CHE SOH
1 Disember 2012
Tendang pintu
Keadaan premis makanan milik Ruzman yang musnah dalam kebakaran sehingga menyebabkan tiga premis berdekatan turut terbakar di bahagian atas kedai.

KOTA BHARU – Tindakan pantas seorang bapa menendang pintu bilik anak perempuannya yang sedang nyenyak tidur, berjaya menyelamatkan remaja itu dari kebakaran yang berlaku di empat deretan rumah kedai di Pasir Tumboh, di sini, pagi semalam.

Kejadian kira-kira jam 9 pagi itu hanya disedari peniaga kedai nasi terbabit, Ruzman Mahmood, 44, selepas ternampak asap dari tingkat atas rumah kedai itu.

Menurut Ruzman, ketika kejadian, dia bersama isterinya, Izaifah Ismail, 42, serta ibunya Aslah Nasir, 65, sedang melayan pelanggan yang menjamu selera di premis itu, sehingga dikejutkan dengan asap tebal dari tingkat atas kedai.

“Saya mula teringat anak kedua saya, Nursyafiqa, 14, sedang nyenyak tidur di dalam biliknya, lalu saya terus menuju ke tingkat atas dengan membawa sebaldi air.

“Pada mulanya sepupunya sudah naik ke atas, namun akibat api yang begitu marak dan asap semakin tebal dia turun semula ke bawah. Melihatkan keadaan itu, saya memberanikan diri naik ke tingkat atas bagi mendapatkan anak saya yang masih terperangkap dalam biliknya,” katanya.

Ruzman berkata, selepas menghampiri bilik anaknya, api semakin marak dan berada betul-betul hanya beberapa meter dari kepalanya, namun dia tidak menghiraukan keadaan itu dan terus menerjah masuk ke dalam bilik anaknya.

“Saya tidak memikirkan tentang keadaan diri ketika itu, apa yang penting adalah keselamatan anak saya.

“Selepas menyimbah sebaldi air di luar pintu biliknya, lalu terus menendang dan mengheret anak keluar dari bilik sambil bergegas turun,” katanya.

Bapa kepada tiga cahaya mata itu berkata, sepanjang 16 tahun berniaga di premis miliknya sendiri, kejadian terbabit merupakan pengalaman pertama melibatkan kerugian yang besar dan dianggarkan bernilai lebih RM200,000.

Sementara itu, menurut Ketua Operasi Bomba dan Penyelamat Negeri, Zaini Abidin berkata, pihaknya menerima panggilan jam 9.30 pagi.

“Kebakaran melibatkan empat unit rumah kedai dan semasa anggota kami sampai, bangunan terbabit sudah pun musnah hampir 50 peratus,” katanya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s