Didik bukan dera – Metro


Didik bukan dera

 0  0 Google +0  0  0

Gombak: Pihak pengurusan Rumah Kebajikan Anak Yatim dan Tahfiz Al Habbah, Batu Caves, dekat sini, menafikan perbuatan seorang tenaga pengajarnya yang memukul seorang remaja lelaki bertujuan menderanya sebaliknya tindakan itu bertujuan mendidiknya.

Pengerusinya, Khalid Sulaiman, 46, ketika dihubungi berkata, pihak pengurusan mengetahui kejadian itu namun beranggapan tindakan ustaz terbabit yang memukul mangsa lebih kepada ingin mendidiknya menjadi manusia yang lebih baik.
Menurutnya, remaja berkenaan yang baru sebulan belajar di pusat itu selepas dihantar ibunya sering menimbulkan masalah.

 

“Kami sudah beberapa kali menasihat dan menegur perbuatannya itu namun dia mengulangi perbuatan itu.
“Akhirnya ustaz terbabit terpaksa memukulnya bertujuan memberi pengajaran, tetapi tidak sampai ke tahap ingin mendera. Malah, ustaz itu juga memukul remaja terbabit seperti sayang seorang ayah kepada anaknya supaya berubah menjadi baik,” katanya.
Khalid berkata, malah perbincangan dengan ibu remaja terbabit juga sudah diadakan dan pihaknya juga sudah memohon maaf dan memberi wang RM350 untuk kos rawatan.

 

“Bagaimanapun, ibu remaja terbabit meminta kami membayar RM5,000 yang didakwa untuk menjelaskan kos rawatan anaknya itu di hospital.
“Apabila kami meminta resit sebagai bukti pembayaran, ibu remaja itu enggan menyebabkan pihak pengurusan tidak bersetuju menyerahkan wang terbabit. Bukan kami tidak mahu memberi wang diminta namun jika benar anaknya itu memerlukan wang sebanyak itu untuk merawat kecederaannya, kami bersedia membantu,” katanya.

 

Beliau berkata, kejadian yang berlaku itu hanyalah salah faham dan pihaknya tidak pernah menganiayai pelajar sebaliknya segala makan minum dan yuran pengajian ditanggung pihak pengurusan.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu.
Menurutnya, difahamkan kejadian terbabit berpunca akibat kenakalan mangsa, namun siasatan lanjut sedang dijalankan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/13

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s