Pergi sekolah naik kereta api – Metro


Pergi sekolah naik kereta api

 234  15 Google +0  0  0

Oleh Noriah Idris

Gua Musang: Selain peraih ‘nomad’ dalam paparan semalam, golongan pelajar dan guru di daerah Gua Musang, Kelantan turut menggunakan perkhidmatan kereta api antara bandar untuk ke sekolah berhampiran dengan kebanyakannya dari perkampungan sekitar iaitu Kemubu, Kuala Geris, Bukit Abu dan Kampung Durian Badak.

Wajah Kehidupan menjejak kesungguhan pelajar dan guru menaiki kereta api untuk ke sekolah pada awal pagi ketika ramai masih nyenyak diulit mimpi.

Demi mencapai cita-citanya menjadi pegawai polis satu hari nanti, Muhammad Asyraaf Nasution, 15, tidak kisah bangun awal dan menaiki kereta api pada jam 5 pagi untuk ke sekolahnya di daerah ini.

Anak ketiga daripada empat beradik ini sedar kemiskinan ibu bapa yang hanya bekerja sebagai penoreh getah membuatkan dia perlu belajar bersungguh-sungguh bagi mengubah nasib keluarga.

FotoPELAJAR menaiki kereta api untuk ke sekolah.

“Setiap hari, saya dan adik bongsu bangun pada jam 4 pagi untuk ke sekolah. Mak menyediakan sarapan awal pagi supaya memastikan saya kenyang dan belajar dalam keadaan selesa.
“Sementara saya dan adik ke sekolah, mak dan ayah serta kebanyakan penduduk di sini pergi menoreh sebagai sumber pendapatan keluarga.

“Bagi mengubah nasib keluarga, saya perlu belajar bersungguh-sungguh walaupun berulang-alik ke sekolah menaiki kereta api,” katanya yang belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Dabong.

Bagi rakannya, Mohd Fadli Mohd Noor, 15, menaiki kereta api bersama rakan sekampung menyeronokkan walaupun terpaksa bangun awal pagi untuk bersiap-siap ke sekolah.

Walaupun ibunya suri rumah manakala bapa penoreh getah, kedua-duanya amat mementingkan pelajaran buat anak-anak serta mahu mereka berjaya dalam pelajaran.

“Setiap hari saya berjanji pada diri untuk berjaya dalam apa yang diidamkan. Untuk itu, sepanjang menaiki kereta api ini jika ada masa terluang saya akan mengulang kaji pelajaran kerana perjalanan menggunakan kereta api agak lama.

“Lagipun, saya bercita-cita bergelar usahawan berjaya apabila dewasa kelak kerana mahu mengikut jejak langkah abang sulung yang menjadi idola kerana dia kontraktor berjaya.

“Di sekolah pula, saya aktif dalam pelbagai aktiviti dan kokurikulum. Bagi saya ia penting kerana mendedahkan diri dengan pengalaman bermakna apabila keluar daripada alam persekolahan kelak,” katanya.

Sementara itu, pelajar tingkatan empat sekolah berkenaan, Nurul Fatihah Muhamad, 16, berkata, pengalaman pernah ketinggalan kereta api untuk ke sekolah kerana terlewat bangun menjadi pengajaran buatnya.

Katanya, bapanya terpaksa menunggang motosikal menghantarnya sedangkan perjalanan agak jauh serta terpaksa melalui jalan kampung selain dirinya dipersoalkan kerana lewat tiba.

“Sebagai anak bongsu daripada lapan beradik, saya perlu belajar bersungguh-sungguh kerana mahu membuktikan kepada masyarakat yang anak kampung juga boleh melakar kejayaan dalam hidup,” katanya.

“Saya sanggup belajar dan mengulang kaji pelajaran hingga lewat malam dan seterusnya bersiap-siap ke sekolah pada jam 3 pagi demi meraih kejayaan cemerlang,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/09/30

Leave a Reply

