Pautan terlepas – Metro


Pautan terlepas

Oleh Muhammad Apendy Issahak dan Mohamad Hairi Azmi Tham

Sungai Siput: “Saya sempat melihat Ismail berpaut pada kayu sebelum dihanyutkan arus deras sungai walaupun cuba memaut tangannya,” kata Mohd Khalish Mohd Khairi, 16, sejurus melihat rakannya, Muhammad Ismail Mazalan, 13, lemas berhampiran Jambatan Victoria, Karai, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 1.30 tengah hari itu, mangsa dikatakan lemas ketika memancing bersama empat rakan di pinggir Sungai Perak, di sini.
Mohd Khalish berkata, kejadian berlaku apabila mereka masuk ke dalam sungai untuk mengalihkan kayu besar yang terapung.

 

Menurutnya, Ismail mengajak mereka menarik kayu itu dengan alasan ia boleh dijadikan pangkin untuk mereka berehat di atasnya sambil memancing.
“Kami berpaut pada kayu itu dalam keadaan badan di dalam air. Bagaimanapun, pautan kami terlepas apabila kayu itu tiba-tiba berpusing. “Saya sempat mencapai tangan seorang rakan yang berada di atas kayu itu dan ketika itu saya dapat merasa tangan saya menggenggam tangan Ismail, tapi saya tidak sedar bila pautan saya terlepas,” katanya. Sementara itu, seorang lagi rakan mangsa, Mohamed Noor Hafizz Hasnon, 17, berkata, dia segera menghulurkan tangannya apabila melihat rakannya lemas, namun hanya dapat menyelamatkan Khalish.
“Kejadian berlaku terlalu pantas. Bila kayu besar itu bergerak, mereka berdua terlepas pautan dan terus hanyut. Saya sempat capai tangan Khalish dan menariknya ke atas.

 

“Saya cuba mencari kayu panjang untuk diberikan kepada Ismail, tetapi tidak sempat. Saya nampak tangan dia timbul di permukaan sungai sebelum hilang begitu saja,” katanya.
Menurutnya, Ismail memang bersungguh-sungguh mengajak mereka pergi memancing, semalam.

 

Bapa mangsa, Mazalan Abdul Wahab, 43, reda dengan kejadian yang menimpa anak bongsunya itu walaupun anaknya itu masih belum ditemui.
“Kali terakhir saya bercakap dengannya pada jam 10 pagi tadi (semalam). Dia meminta izin untuk ke Rawang, Selangor bagi menghadiri kenduri rakannya,” katanya.
Ketua Polis Daerah (IPD) Sungai Siput Superintendan Azman Salim berkata, anggota segera menghubungi pihak Bomba dan Penyelamat dan Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) bagi membantu mencari mangsa. sehingga jam 6 petang, semalam, operasi mencari dan menyelamat mangsa masih diteruskan.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/12/20

Leave a Reply

