Angkara ‘kuda’ – Metro


Angkara ‘kuda’

Oleh Nazdy Harun

Kuala Terengganu: “Angkara ‘kuda’, saya sanggup mencuri wang di dalam poket seluar bapa dan beg duit ibu untuk membeli bahan terlarang itu,” kata Ilham, 15, (bukan nama sebenar) penghuni Pusat Khidmat Pulih dan Rawat (CCSC) kendalian Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) di Jalan Pusara, di sini, kelmarin.

Menurutnya, dia mula terjebak dengan penyalahgunaan dadah jenis pil kuda sejak awal tahun lalu akibat terpengaruh dengan pujukan rakan.

Katanya, akibat ketagihan dadah, dia mula ‘panjang tangan’ dan mencuri wang milik ibu bapanya bagi membolehkannya membeli bahan terlarang itu.

“Saya tidak pernah mengaku sewaktu ibu bapa menyoal apabila wang mereka hilang mengakibatkan tembelang saya mencuri wang itu tidak diketahui.

“Pelbagai alasan diberikan untuk meyakinkan ibu bapa saya bahawa kehilangan wang itu bukan berpunca daripada saya,” kata anak sulung daripada lapan beradik itu.

Ilham berkata, biasanya dia akan mengambil RM100 sama ada di dalam poket seluar bapanya atau dalam beg ibunya untuk membolehkannya membeli tiga biji pil kuda.

Katanya, kebiasaannya pada hujung minggu apabila tidak bersekolah, dia akan melepaskan gian ketagihan bagi mengelak ibu bapanya mengetahui tabiat buruknya itu.

Bagaimanapun, kegiatan buruknya itu berjaya dihidu ibu bapanya sebelum menghantarnya ke CCSC untuk mendapatkan rawatan.

“Saya menyesal dengan perlakuan sebelum ini.

Saya anak sulung, jadi tidak sepatutnya menunjukkan contoh tidak baik kepada adik-adik selain perbuatan itu juga menjejaskan pelajaran saya.

“Kehidupan di CCSC banyak mengubah kehidupan saya apabila setiap hari solat lima waktu selain adanya aktiviti kerohanian dan riadah,” katanya.

Menurutnya, dia ingin melupakan kisah silam dan kembali pada landasan yang betul kerana tiada manfaatnya mengambil ‘kuda’ sedangkan pil itu boleh membinasakannya.

Sementara itu, Ketua Pegawai AADK Kuala Terengganu Hafiz Hassan berkata, Ilham antara 10 penghuni di CCSC Kuala Terengganu yang mendapat rawatan dan pemulihan sejak dua bulan lalu.

“Ilham menunjukkan sikap positif dalam memulihkan dirinya daripada ketagihan pil kuda sepanjang berada di CCSC.

“Kesedaran yang timbul dalam dirinya dapat membantu dia untuk menjalani sesi rawatan pemulihan dengan lebih sempurna kerana mereka datang untuk mendapatkan rawatan secara sukarela tanpa dipaksa,” katanya.

FotoPENGURUS Kes Pusat Khidmat Pulih dan Rawat AADK Kuala Terengganu, Faridah Akmal Abdul Aziz bersama Ilham (bukan nama sebenar).

 

 

Artikel ini disiarkan pada : 2013/12/23

Leave a Reply

