Bagaimana merangsang anak bercakap? – Ruby Speech Therapist


Bagaimana merangsang anak bercakap?

Kredit to: Ruby Speech Therapist.

Hidayah Salehin – Try utk Iman

Umur dah masuk 2 tahun, tapi masih cakap sikit-sikit, tunjuk sana sini, bunyi ‘uu’ ‘eeeh’ saja yang lebih….nak buat macam mana?

1) jika didapati dia sukar memahami arahan (kalau tunjuk baru ikut, kalau cakap saja, dia buat tak tahu), maka segera bawa jumpa Dr ENT.
Manalah tahu, tahi telinga tersumbat ke, ada air bertakung dalam telinga ka…

2) jika dia jenis hyperaktif, asyik lari sana sini, panjat, pegang sini, mata dah pandang sana….maka silalah latih daya tumpuan dia. Macam mana nak latih daya tumpuan?
a) latih anak permainan imaginasi. Contohnya main masak-masak. Lihat sama ada dia boleh tak buat aktiviti pelbagai dalam permainannya itu (tuang air dalam cawan, ambil sudu dan kacau, potong sayur, basuh pinggan, suap kat teddy bear dan sebagainya)
Contoh lain ialah mainan robot. Boleh tak dia buat robot tu terbang, tembak ayah, robot lompat, robot keluar kuasa lalu meletup.
Dari cara anak bermain, kita dapat lihat bagaimana anak memberi tumpuan kepada imaginasinya.
Oh ya, ipad, tv, youtube….itu bukan latihan tumpuan yang dimaksudkan di sini ya.
b) latih daya tumpuan dengan buku cerita bergambar. Cerita tentang gambar tu. Perhatikan adakah anak minat untuk mendengar cerita anda dan menunjuk kepada gambar berkaitan. Atau, dia sekadar nak menyelak kertas @ koyak sahaja.
c) menyanyi dan ikut gerak tangan/kaki bersama. Duduk di hadapan anak, nyanyi lagu ‘bangun pagi, gosok gigi’. Latih anak tiru gaya tersebut. (Menari masa tengok iklan tidak termasuk dalam latihan daya tumpuan. Ingat, komunikasi melibatkan pandangan komunikasi antara manusia, mendengar, meniru dan mengulang bersama)

3) dengar apa yang anak sebut, dan ULANG sebutannya dengan perkataan yang betul. Contoh: apabila anak kata ‘syik’ yang bermaksud nasi, maka automatik respon kita ialah ‘NASI’, ‘NASI sedap…’ ‘nak NASI?’ ‘Mak masak NASI.’
Kesilapan yang berlaku ialah, jawapan yang selalu dibuat ‘nak makan?’ ‘Sedap’ ‘nak asyik?’ – jika anda tidak mengulang target perkataan, maka anda telah rugi di situ. Jika anda meniru pula pelatnya, maka bertambahlah ruginya.

4) latih perkataan harian berbanding melatih abc, 123. Ramai ibu bapa yang bertanya, ‘anak saya boleh kenal semua huruf dan nombor, tapi tidak boleh menyebut ibu dan ayah’
Alangkah ruginya…..apalah gunanya abc, 123 jika ‘ibu ayah’ pun tak reti sebut lagi. Itu menunjukkan bahawa anak anda bijak, boleh belajar jika perkataan itu sering didengarnya. Mungkinkah dia berada di hadapan tv lebih lama berbanding berada di hadapan ibu dan ayah? Atau, sekiranya sudah duduk di hadapan ibu ayah, ibu ayah juga menyebut abc, 123 kepadanya?
Apakah itu perkataan harian? – nasi, susu, nak, dah, jom, habis, sedap, hello, bye, tu, ni, baju, sikat, tuala, cawan…..dan banyak lagi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s