Kaki ‘dimakan’ kuman – Metro


Kaki ‘dimakan’ kuman

Oleh Syazwan Msar

Rompin: Seorang pelajar tingkatan tiga dari Kampung Feri, Pontian, dekat sini, yang kehilangan kedua-dua kakinya selepas dipotong hingga paras paha akibat jangkitan kuman pertengahan tahun lalu, berharap cita-cita menjadi guru akan tercapai.

Bagaimanapun, hasrat Noraini Najihah Mohd Nazri, 15, mungkin tidak kesampaian jika masalah pengangkutan untuknya mengikuti sesi persekolahan tidak diselesaikan segera.
Ibunya, Norasiah Abdul Rahim, 38, berkata, anaknya mengalami kemurungan bukan kerana kehilangan kedua-dua kakinya, tetapi disebabkan tidak dapat ke sekolah seperti gadis seusianya.

 

Dia yang bekerja menjual nasi lemak dengan pendapatan kira-kira RM400 sebulan berkata, suaminya hanya mempunyai motosikal, sekali gus menyukarkannya untuk menghantar Noraini ke sekolah.
“Noraini kehilangan kaki pada Mei tahun lalu apabila doktor menasihatkan supaya ia dipotong demi nyawanya. Sejak itu, dia selalu memencilkan diri kerana kekurangan dialaminya, malah keadaannya bertambah tertekan apabila tidak dapat hadir ke sekolah bagi mengikuti sesi persekolahan pada tahun ini.
“Walaupun Noraini tidak merungut, jauh di sudut hatinya begitu sedih dan pilu setiap kali melihat rakan sebayanya ke sekolah sedangkan dia hanya duduk di rumah saja,” katanya, ketika ditemui, di sini, semalam.

 

FotoNORAINI Najihah dibantu Norasiah dan Mohd Nazri di atas kerusi roda.

Norasiah berkata, pendapatannya dan suami yang bekerja sebagai nelayan tidak mampu memenuhi kehendak anak keduanya itu untuk membeli kenderaan lebih selesa serta kaki palsu bagi memudahkannya mengikuti pembelajaran.
“Pendapatan saya dan suami, Mohd Nazri Abdul Rahman, 49, hanya dalam lingkungan RM700 sebulan ditambah pula perlu membeli keperluan untuk Noraini seperti lampin pakai buang, ubat-ubatan dan kos rawatan di hospital kira-kira RM600 sebulan membuatkan kami bingung memikirkan jalan penyelesaian.

 

“Sebagai ibu, saya cuba memberikan yang terbaik untuknya dengan memastikan segala keperluan mencukupi, namun ada beberapa perkara tidak dapat dilaksanakan kerana bebanan kewangan,” katanya.
Ibu kepada empat anak itu berharap individu atau badan bukan kerajaan (NGO) dapat membantu meringankan beban ditanggung anaknya dengan menyediakan kaki palsu atau motosikal khas untuk golongan orang kelainan upaya (OKU) bagi memudahkannya ke sekolah, sekali gus tidak tercicir daripada pembelajaran.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/10

Leave a comment