Remaja maut dilanggar lori – Sinar Harian


Remaja maut dilanggar lori

MOHAMAD FAKHRI MOHD ALI
5 April 2013
Remaja maut dilanggar lori
Ahli keluarga mangsa tidak dapat menahan kesedihan semasa menunggu hasil keputusan bedah siasat.

ALOR SETAR – Niat seorang remaja perempuan untuk menghantar adik bongsunya ke sekolah tidak kesampaian apabila maut dilanggar sebuah lori muatan berat di Kampung Syed Ahmad, Pendang semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.20 pagi itu, mangsa, Nor Hasnita Abu Hasan, 18, dari Risda Bukit Perak, Pendang, dilanggar sebuah lori yang datang dari arah bertentangan ketika cubaan mengelak sebatang pokok tumbang atas jalan.

Nor Hasnita yang menunggang motosikal Honda Wave Dash dari arah Sik menghala ke Sungai Tiang meninggal dunia di tempat kejadian. Sementara adik bongsunya, Mohd Afiq Izani Abu Hasan, 13, yang membonceng motosikal berkenaan mengalami kecederaan ringan.

Menurut sumber, akibat rempuhan kuat itu, Mohd Afiq yang lengkap berpakaian sekolah tercampak 10 meter ke belakang dari tempat kejadian.

Ibu mangsa, Rosni Zainul, 52, berkata, anak kedua daripada tiga beradik itu tidak pernah menunjukkan sebarang perubahan atau tanda-tanda dia akan pergi buat selamanya.

“Hari-hari dia hantar adik. Pukul 6.40 pagi macam tu dia dah keluar rumah. Dia tak berubah apa, cuma adik yang berubah. Dia lambai tangan sambil menyebut ‘bye bye’ kat mak.. dah pi jauh pun lambai lagi.

“Lepas tu, dia teringin nak minum teh ais pagi-pagi lagi. Kalau tak, sebelum ni tak pernah minta,” katanya.

Rosni berkata, anaknya itu juga mempunyai impian dan cita-cita tinggi untuk mengikut jejak langkah kakak sulungnya, Haniza Abu Hasan, 22, yang telah melanjutkan pelajaran di salah sebuah Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) di Selangor.

“Dia cerita nak ambil kursus melancong. Hari-hari dia berangan nak pi luar negara kalau boleh. Mak cik selalu gurau macam tu la dengan dia,” katanya.

Mangsa yang mendapat keputusan agak baik  4A, 3B dan 1C dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) baru-baru ini juga akan melanjutkan pelajaran dalam bidang Diploma Pelancongan di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Perak pada awal bulan Jun nanti.

Menurutnya, mayat mangsa akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Syed Ahmad, semalam.

Curi motosikal untuk ganti enjin rosak – Metro


Curi motosikal untuk ganti enjin rosak

 0  0 Google +0  0  0

Kuala Lumpur: Terdesak mencari enjin untuk motosikal yang rosak, seorang pelajar tingkatan lima sebuah sekolah menengah di Setapak sanggup mencuri sebuah motosikal di stesen LRT Taman Melati di sini.

Remaja berkenaan bukan saja menukar enjin motosikal Honda EX5 itu ke motosikal miliknya malah turut meleraikan komponennya untuk dijual kepada pemborong besi buruk dan memperoleh pendapatan bernilai ratusan ringgit.
Bagaimanapun, remaja berusia 17 tahun itu yang menggunakan enjin curi itu sejak September tahun lalu tidak bernasib baik selepas dicekup sepasukan polis dari Unit Kuat Kuasa Khas ketika melakukan rondaan Ops Samseng Jalan raya di Tasik Titiwangsa kira-kira jam 12.10 pagi semalam.

 

Pegawai Turus Kuat Kuasa dan Operasi Trafik Kuala Lumpur, Deputi Superintendan A Asmadi Abdul Aziz berkata, ketika anggotanya membuat rondaan, mereka mengesan sekumpulan remaja bermotosikal sedang melepak di kawasan tasik dalam keadaan mencurigakan.
“Pemeriksaan lanjut ke atas sebuah motosikal Honda EX5 warna merah dalam kumpulan itu mendapati nombor enjin kenderaan itu adalah milik sebuah motosikal lain,” katanya.
Menurutnya, motosikal berkenaan bersama penunggangnya iaitu seorang remaja berusia 17 tahun kemudian dibawa ke Balai Polis Trafik Kuala Lumpur untuk siasatan lanjut.

 

Katanya, siasatan lanjut mendapati remaja itu mengaku mencuri sebuah motosikal yang diletakkan di stesen LRT Taman Melati kerana terdesak untuk mendapatkan enjin bagi motosikalnya yang rosak ketika itu.
“Siasatan lanjut menggunakan Sistem Kompol mendapati motosikal yang dicuri remaja itu dilaporkan hilang pada 29 September tahun lalu dan ia adalah milik seorang jurutera.

 

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/23

Padah tidak pakai topi keledar – Sinar Harian


Padah tidak pakai topi keledar

WARTAWAN SINAR HARIAN
4 Disember 2012
Padah tidak pakai topi keledar
Anggota polis memeriksa mayat remaja yang terlibat dalam kemalangan di Lebuhraya Sungai Buloh arah Kepong, semalam.

PETALING JAYA – Padah menunggang motosikal tanpa topi keledar, seorang remaja maut selepas motosikal ditungganginya melanggar belakang  sebuah  lori 11 tan di Lebuhraya Sungai Buloh arah Kepong, di sini semalam.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, mangsa Ravind Raj, 16, tercampak selepas  gagal mengelak lori yang mahu membelok ke  kiri  untuk ke Sri  Damansara.

Menurutnya, mangsa yang menunggang motosikal  Honda EX 5 cedera parah bahagian kepala mati serta merta di tempat kejadian.

“Siasatan awal mendapati mangsa dari rumahnya di Damansara Damai menggunakan lebuh raya untuk ke Kepong.

“Ketika kejadian sebuah kereta Proton  Wira dari arah yang sama cuba mengelak melanggar mangsa turut dilanggar sebuah lagi lori menyebabkan pemandunya gagal mengawal lalu terbabas melanggar pembahagi jalan,” katanya.

Katanya, pihaknya sudah dapat mengenal pasti lori yang terlibat dalam kemalangan itu bagaimanapun pemandu kereta itu tidak mengalami sebarang kecederaan.

“Kita masih menyiasat lagi punca kejadian dan beberapa keterangan dari saksi  sudah diambil,” katanya

Katanya, kes di siasat dibawah Akta Pengangkutan Jalan 1987, mayat dibawa ke Hospital Sungai Buloh untuk dibedah siasat.

Sementara itu, suasana di tempat kejadian sayu apabila ahli keluarga yang hadir meratapi kematian mangsa.

Kemalangan juga menyebabkan laluan itu sesak sepanjang dua kilometer berikutan sikap pemandu yang memperlahankan kenderaan ketika melalui tempat kejadian dan  keadaan itu terpaksa dikawal oleh anggota polis trafik bertugas.

Pelajar patah tulang betis – Sinar Harian


Pelajar patah tulang betis

WARTAWAN SINAR HARIAN
9 Oktober 2012
Pelajar patah tulang betis
Motosikal Honda yang ditunggang Atikah terperosok ke bawah kereta dan hampir melanggar hadapan rumah Rosni, kelmarin.

Motosikal ditunggangginya dilanggar kereta ketika cuba masuk lorong kanan

PASIR MAS – Seorang pelajar perempuan, tingkatan dua dari Sekolah Menengah Kebangsaan Kangkong, patah tulang betis, apabila motosikal yang ditunggangginya dilanggar sebuah kereta Proton Waja, pada jam 2.15 petang, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Asisten Komisioner Haliludin Rahim berkata, mangsa Nurul Atikah Mohd Azani, 14, dalam perjalanan pulang selepas tamat persekolahan, dipercayai cuba memasuki lorong kanan, di Cabang Tiga Kangkong.

Bagaimanapun, pemandu kereta Waja dari arah Tanah Merah ke Pasir Mas, terkejut dengan tindakan mangsa, tidak sempat mengelak lalu melanggar motosikalnya sehingga ke bahu jalan.

“Atikah yang memakai topi keledar dan tidak mempunyai lesen memandu, patah di betis kiri, manakala pemandu kereta bersama seorang penumpang tidak mengalami sebarang kecederaan.

“Saksi yang melihat kejadian diminta tampil ke Ibu Pejabat Polis Daerah Pasir Mas, untuk membantu siasatan dan kes ini disiasat di bawah Seksyen 43 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.

Sementara itu, saksi, Rosni Mat, 40, berkata, dia terkejut apabila mendengar tangisan seorang gadis di hadapan rumahnya, petang berkenaan.

Menurutnya, ketika kejadian dia bersama anak-anak sedang berehat di ruang tamu dan mendengar dentuman kuat, dekat jalan raya.

“Pelajar perempuan itu menangis dan meraung kesakitan, malah saya lihat banyak darah di atas lantai rumah.

“Kami angkat mangsa ke tempat yang lebih selamat, sebelum dihantar ke Hospital Pasir Mas untuk rawatan lanjut,” katanya kepada Sinar Harian.

Rosni berkata, dia lega kerana anak-anak tidak bermain di depan rumah, jika tidak mereka mungkin turut menjadi mangsa dalam kemalangan itu

Katanya, kereta Waja melanggar motosikal yang diletakkan di depan rumah, namun bersyukur ia tidak melanggar dinding, yang terletak kurang satu meter daripada tempat kejadian.

Tak sempat hadiri temuduga – Sinar Harian


Tak sempat hadiri temuduga

WARTAWAN SINAR HARIAN
2 Oktober 2012
Mayat mangsa dibawa ke HT untuk bedah siasat. Gambar kecil: Shahideen.
Mayat mangsa dibawa ke HT untuk bedah siasat. Gambar kecil: Shahideen.

REMBAU – Hasrat seorang remaja untuk menghadiri temuduga di salah sebuah stesen minyak di Jalan Utama Seremban-Tampin hari ini (semalam) hancur berkecai apabila terbabit dalam kemalangan maut di kilometer empat, Jalan Pedas-Kundur-Linggi, dekat sini, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira 1.15 pagi itu, mangsa, Wan Mohammad Shahideen Wan Majid, 17, yang menunggang motosikal jenis Honda Wave maut di tempat kejadian selepas merempuh seekor kerbau.

Manakala, rakan mangsa, Mohd Firdaus Azrizan, 17, yang menunggang motosikal Honda EX5 di belakangnya pula dikejarkan ke Hospital Tuanku Ja’afar di Seremban untuk mendapatkan rawatan lanjut.

Menurut bapa mangsa, Wan Majid Wan Musa, 49, ketika kejadian, dia yang sudah nyenyak tidur terperanjat apabila rakan anaknya datang ke rumah di Taman Pedas Perdana dan memaklumkan anaknya maut dalam kemalangan berhampiran taman
berkenaan.

“Saya dan isteri kemudiannya bergegas ke tempat kejadian dan tidak menyangka pertemuan selepas Maghrib tadi (kelmarin) merupakan pertemuan terakhir kami dengan anak ketiga kami ini.

“Isteri saya sehingga kini masih bersedih dan sepatutnya hari ini (semalam) arwah menghadiri temuduga kerja pertamanya.

“Sebelum ini dia hanya mengikut saya bekerja dan menyimpan hasrat untuk membuka bengkel di rumah setelah habis mengikuti pelajaran di GiatMara Linggi,” katanya ketika ditemui di pekarangan Bilik Mayat Hospital Tampin, dekat sini, semalam.

Bagi abang mangsa, Wan Shahrin Wan Majid, 22, adiknya itu memang seorang yang pendiam tetapi sangat ringan tulang sekiranya diminta untuk membantu sesiapa sahaja termasuk saudara-mara yang menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan.

“Malah, adik saya ini juga tidak kuat makan nasi dan mampu bertahan lebih dua hari dengan hanya makan roti sahaja.

Bagaimanapun, sebelum kejadian, rakan-rakannya yang turut sama makan di deretan kedai berhampiran Kolej Komuniti Rembau terperanjat apabila adik mampu menghabiskan dua pinggan nasi.

“Tidak sangka perubahan itu membawa petanda adik akan pergi selamanya meninggalkan kami semua.

Jenazah arwah akan dikebumikan di Kampung Semerbok iaitu kampung sebelah mak kami,” katanya.

Sementara itu, jurucakap polis berkata, ketika kejadian mangsa dan rakannya dalam perjalanan pulang ke rumah masing-masing selepas makan malam bersama rakan-rakan lain.

‘Rempuh tiba-tiba’ – Metro


‘Rempuh tiba-tiba’

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KULAIJAYA: Dua beranak maut selepas motosikal ditunggang mereka dirempuh sebuah motosikal Yamaha RXZ ditunggang seorang remaja lelaki berusia 17 tahun di Jalan Persiaran Putri Utama, Taman Putri, Kulaijaya, di sini, pada jam 9.20 malam kelmarin.

Ketua Polis Daerah Kulaijaya, Superintendan Zulkefly Yahya berkata, dua beranak yang maut dikenali sebagai P Santhi, 36, dan anak perempuannya, K Kunasshini, 13, manakala remaja lelaki yang parah masih belum dikenal pasti identitinya.
“Dua beranak itu menunggang motosikal Honda Wave dan ketika kejadian, mereka dikatakan dalam perjalanan pulang ke rumah yang terletak berhampiran selepas membeli barangan keperluan sekolah dan rumah di sebuah kedai.

 

“Secara tiba-tiba motosikal ditunggang remaja itu merempuh Honda Wave berkenaan,” katanya, semalam.
Difahamkan, ketika kejadian, ketiga-tiga mangsa tidak memakai topi keledar, dua penunggang itu dipercayai tidak memiliki lesen memandu, manakala tempoh sah cukai jalan kenderaan terbabit diragui tempoh sah lakunya.
Menurut Zulkefly, setakat ini, pihaknya masih menjalankan siasatan lanjut berkaitan kejadian.

 

 

“Remaja terbabit patah kaki akibat rempuhan itu dan keadaannya dilaporkan stabil. Kami akan mengambil keterangan daripada remaja berkenaan bagi membantu siasatan.
“Kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1), Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan polis meminta mereka yang menyaksikan kejadian itu tampil di balai polis berhampiran bagi membantu siasatan,” katanya.

 

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/08

‘Abah melambung dirempuh kereta’ – Metro


‘Abah melambung dirempuh kereta’
Oleh Muhamaad Razis Ismail
razis@hmetro.com.my

KOTA BHARU: “Abah, bangun abah,” kata seorang pelajar berusia 13 tahun selepas melihat bapanya melambung ke atas jalan apabila motosikal dinaiki dilanggar sebuah kereta di hadapan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dewan Beta, Ketereh, di sini, kelmarin.

Situasi sayu itu turut disaksikan orang ramai yang mengerumuni pelajar berkenaan, Ahmad Aiman yang cuba memanggil bapanya, Pasrurazi Muhamad, 50, selepas tidak sedarkan diri dalam kejadian kira-kira jam 3 petang itu.
Mangsa bagaimanapun disahkan meninggal dunia sebaik tiba di Unit Kecemasan Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) akibat cedera parah di kepala, tangan dan kaki.

Kejadian dikatakan berlaku apabila mangsa yang menunggang motosikal Honda Wave ingin ke sekolah berkenaan menjemput anaknya itu pulang.
Mangsa dan pemandu Proton Wira dari arah Kota Bharu menghala ke Jalan Kemubu, Machang, namun ketika tiba di hadapan sekolah, mangsa cuba membelok ke kanan sebelum dirempuh kereta terbabit.

 
Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/07/20