Lelaki 24 tahun peserta khatan – Sinar Harian


Lelaki 24 tahun peserta khatan

WARTAWAN SINAR HARIAN
11 Disember 2012
Lelaki 24 tahun peserta khatan
Ismail dan Syarifuddin menyempurnakan majlis berkhatan beramai-ramai di Balai Raya Kampung Orang Asli Batu 55.

MARAN – Enam remaja Orang Asli bukan Islam antara 10 peserta yang dikhatankan beramai-ramai termasuk seorang saudara baru berusia 24 tahun di Kampung Orang Asli Batu 55, di sini.

Seorang daripada remaja berkenaan, Yusmanizam Yusairi, 16, berkata, walaupun tidak menganut agama Islam, dia mahu berkhatan atas faktor kesihatan.

Menurutnya, banyak kebaikan berkhatan yang diketahui melalui pembacaan dan daripada mereka yang lebih dewasa.

“Saya tidak takut atau malu kerana berkhatan ini baik untuk kesihatan malah digalakkan untuk bukan Islam.

“Keluarga saya sendiri tidak menghalang dan berkhatan beramai-ramai sebegini lebih meriah,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Majlis disempurnakan Ahli Parlimen Maran, Datuk Ismail Abdul Muttalib.

Hadir sama, Pegawai Agama Islam Daerah Maran, Syarifuddin Mohamed Sa’ad.

Saudara baru, Azman Raju, 24, berkata, dia berkhatan bagi memenuhi tuntutan agama selepas memeluk Islam tahun lalu atas faktor perkahwinan.

Menurutnya, isterinya yang juga Orang Asli dari Kampung Bot Bot, dekat Chenor, sudah pun memeluk Islam sebelum mereka mendirikan rumah tangga.

“Mulanya memang segan mahu berkhatan kerana usia saya ini tetapi demi Islam, saya bersyukur selain dapat menjaga kesihatan,” katanya.

‘Biarlah sendiri’ – Metro


‘Biarlah sendiri’

Oleh Mohd Husni Mohd Noor
mhusni@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA KANGSAR: Seorang guru wanita sanggup berstatus andartu dan melupakan hajatnya mendirikan rumah tangga demi menjaga dua kakak dan seorang adik perempuannya yang terlantar sakit akibat penyakit misteri.

Nor Azian Yop Kamaruddin, 55, guru bahasa Perancis di Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) di sini, berkorban demi dua kakaknya, Aishah, 71, dan Nor Aziah, 60, serta adiknya, Azimah Yun, 49, yang bergelar orang kelainan upaya (OKU) sejak kecil.
Tugas berat itu dipikul Nor Azian selepas kematian ibunya, Yun Mohd Daud, 70, pada 1994 dan bapanya, Yop Kamaruddin Abdul Rahman, 80, dua tahun lalu.

 

Lulusan ijazah bahasa Perancis dari University of Franche-Comte, Besancon, Perancis, itu terus menerima nasib malang apabila lima adik-beradiknya yang lain meninggal dunia sejak beberapa tahun lalu menyebabkan tugas menjaga adik dan kakaknya ditanggungnya sendirian.
Ketiga-tiga mereka bukan saja terlantar di atas katil sepanjang masa, malah mengalami kesukaran bercakap dan berjalan, sebaliknya hanya mampu mengensot.
Lebih malang, doktor yang merawat ketiga-tiga beradik itu sukar mengesan penyakit sebenar mereka, namun ia mungkin ada kaitan dengan penyakit misteri dikenali sebagai sindrom ‘Addison’ apabila tubuh mereka tidak dapat mengeluarkan hormon mencukupi.

 

 

Nor Azian ketika ditemui di rumahnya di Kampung Stesen, di sini, semalam berkata, perkahwinan bukan menjadi keutamaan selepas pulang ke Malaysia sejurus menamatkan pengajian pada 1988 sebaliknya menjaga saudara kandung sehingga akhir hayat lebih penting.
Beliau berkata, dia mengambil alih menjaga kakak dan adiknya itu selepas bapa dan ibunya meninggal dunia dengan dibantu seorang abangnya yang kini berada di Kuala Lumpur.

 

“Bagaimanapun, saya dipertanggungjawabkan sepenuhnya menjaga mereka. Saya tidak kisah dicemuh asalkan dapat memberi jagaan sempurna buat mereka.
“Saya juga bersyukur kerana tugas berkenaan dibantu seorang pembantu rumah warga Indonesia yang setia bersama keluarga kami sejak 13 tahun lalu,” katanya.
Katanya, dia sering berdoa agar diberi kesihatan baik untuk memikul tugas berat itu dan bimbang nasib adik dan kakaknya itu terutama selepas dia meninggal dunia kelak.
“Saya hanya bimbang keadaan mereka jika sesuatu yang buruk berlaku kepada saya kelak. Bagaimana nasib mereka jika saya tiada.
“Buat masa ini, hanya saya menanggung keperluan mereka termasuk gaji pembantu rumah dan segala keperluan harian lain termasuk makanan,” katanya.
Menurutnya, buat masa ini, ketiga-tiga saudaranya itu tidak mempunyai MyKad, sekali gus menyukarkan mereka mendapat bantuan terutama dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).
Nasib malang dihadapi Nor Azian mendapat perhatian Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Perak apabila Pengarahnya, Alias Mamat berkunjung ke rumahnya pagi semalam bagi menyerahkan MyKad kepada tiga beradik OKU itu.
Alias berkata, sebelum, ini, ketiga-tiga mereka hanya mempunyai sijil kelahiran namun, dokumen itu tidak cukup untuk memohon sebarang bantuan kewangan daripada agensi berkaitan.
“Kami berharap ketiga-tiga mereka dapat menggunakan MyKad berkenaan untuk memohon bantuan kewangan bagi menampung kos sara hidup yang ditawarkan beberapa agensi kerajaan,“ katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/15

Netbook 1Malaysia: Jabatan Pelajaran, sekolah pilih penerima – Sinar Harian


Netbook 1Malaysia: Jabatan Pelajaran, sekolah pilih penerima

WARTAWAN SINAR HARIAN
17 September 2012

JOHOR BAHRU – Proses pemilihan dan pemberian bagi program Netbook 1Malaysia ditentukan Jabatan Pelajaran dan sekolah yang mengenal pasti keperluan penerima, kata Pemangku Pengarah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) Wilayah Selatan, Mohamed Faiezal Othman.

Beliau berkata, pengagihan netbook atas Inisiatif Jalur Lebar Negara (NBI) itu berbeza mengikut negeri.

Menurutnya, 110,285 diperuntukkan bagi negeri Johor sejak program pemberian itu dilancarkan pada 2010.

“Kita memasuki fasa ketiga pengagihan di mana fasa pertama sebanyak 22,500 dan fasa kedua sebanyak 48,585 telah diberikan kepada penerima layak dengan menyasarkan pelajar sekolah.

“Manakala baki 39,200 bagi fasa ketiga ini sedang berjalan dan dijangkakan akan diberikan menjelang akhir tahun ini dengan baki sehingga hari ini (semalam) 22,700 yang belum diedarkan,” katanya kepada Sinar Harian, di sini.

Mohamed Faeizal berkata, bagi fasa terakhir pemberian netbook ini dipilih oleh Ahli Parlimen kerana ia diagihkan kepada komuniti dengan sasaran 50 peratus isi rumah tangga Malaysia mempunyai akses jalur lebar.

Katanya, SKMM Wilayah Selatan mengakui menerima aduan berbentuk lisan mengenai kerosakan netbook tersebut, namun tiada aduan secara rasmi dibuat kepada pihaknya.

Jelasnya, sebarang kerosakan dan masalah berkaitan gajet itu perlu dikemuka kepada pembekal dilantik.

“Setiap netbook yang diberikan dibekalkan dengan jaminan setahun dengan nombor talian hotline tertera di bawah netbook terbabit,” katanya.

Bagi negeri Johor, sebanyak 18 pembekal dilantik mengendalikan pemberian Netbook ini sepanjang tiga tahun program ini dijalankan.

Pasangan kekasih tak sedar gelagat dirakam – Sinar Harian


Pasangan kekasih tak sedar gelagat dirakam
WARTAWAN SINAR HARIAN
1 Ogos 2012

Gelagat pasangan remaja ini dirakam sekitar jam 3.16 pagi.
KULIM – Mungkin terlalu asyik dibuai cinta, sepasang kekasih lingkungan 17 tahun tidak sedar gelagat mereka dirakam lensa Sinar Harian kira-kira jam 3.16 pagi di parkir motosikal sebuah restoran makanan segera, di sini.

Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selasih yang juga Pegawai Khas Kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Lunas, Elyas Saad berkata, fenomena itu sering dilihat lokasi terbabit termasuk di sekitar Kulim menjelang subuh.

Namun, timbul kehairanan apabila ketiadaan remaja itu di rumah tidak langsung menjadi kebimbangan ibu bapa mahupun penjaga mereka.

“Sekarang ini anak lebih banyak habiskan masa di luar bersama rakan sebaya dan tidak bersama keluarga. Ramadan ini ibu bapa seharusnya menjalinkan hubungan baik dengan anak dan Tarawih bersama-sama.

“Malangnya semua ini tidak berlaku kerana ibu bapa terlalu sibuk dengan aktiviti sendiri hingga lupa tanggungjawab terhadap anak,” katanya.

Terdahulu, Sinar Harian difahamkan oleh pengadu yang mengenali pasangan berkenaan, kedua remaja terbabit sering berduaan di sudut sunyi lokasi restoran tersebut.

Elyas berkata, sehingga kini pelbagai perlakuan jenayah termasuk ragut, samun dan pergaduhan dilaporkan berlaku dan remaja yang sering menghabiskan masa mereka melepak di restoran makanan segera lebih mudah menjadi mangsa.

Menurutnya, selain itu ada kes kalangan kanak-kanak berusia sembilan tahun, di sini terlibat jenayah, berpunca daripada kepincangan rumah tangga dan sikap ibu yang terlalu memanjakan anak-anak mereka.

“Misalnya penggunaan motosikal merupakan keperluan, tetapi ibu bapa hari ini membeli motosikal kepada anak mereka tanpa menyedari anak mereka itu tidak mempunyai lesen. Ini bukan sahaja membahayakan orang lain malah ia turut membahayakan diri anak mereka.

“Pantaulah ke mana anak kita berada dan dengan siapa mereka berkawan. Bagi remaja perempuan kita harus ingat perlakuan rogol sering berlaku dimana ia melibatkan suka sama suka,” katanya.

Menurutnya lagi, ibu bapa harus menerapkan ilmu agama yang sempurna kepada anak-anak mereka.

Didik cara anak Luqmanul Hakim – Sinar Harian


Didik cara anak Luqmanul Hakim
HASANAL AL-BANNA MOHAMED
27 Julai 2012

Ajar anak menunaikan tanggungjawab sebagai Muslim sejak kecil –

Gambar hiasan
SETIAP pasangan suami isteri secara fitrahnya menginginkan zuriat mereka bagi menyambung salasilah keluarga. Malah saat diijabkabulkan, masing-masing menyimpan hasrat untuk dianugerahkan anak soleh dan solehah.

Ada yang sibuk mencari nama untuk anak yang bakal dilahirkan si isteri tercinta. Aktiviti membeli-belah barangan bayi seperti botol susu, lampin buang, pakaian, katil dan permainan menjadi keutamaan pasangan. Semua yang dilakukan untuk menyediakan segala kelengkapan si manja agar membesar sebagai insan yang bahagia dan berjaya.

Sehubungan itu, agama Islam sebenarnya telah mengemukakan satu panduan lengkap bermula daripada seseorang yang bakal menjadi bapa atau ibu sehinggalah anak dilahirkan, kemudian menjadi remaja, seterusnya dewasa dan akhirnya meninggal dunia.

Malah, saranan Rasulullah SAW menjelaskan betapa seseorang yang ingin membina bahtera rumah tangga seharusnya terlebih dahulu memilih bakal pasangan mereka yang biasanya tergolong dalam empat kategori utama iaitu pemilihan disebabkan harta, kecantikan, keturunan dan pilihan terakhir adalah agama atau akhlak.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Dikahwini seseorang wanita itu disebabkan kerana harta, cantik, keturunan. Maka pilihlah mereka yang beragama nescaya kamu akan selamat”. (Riwayat Bukhari dan Muslim) Hadis lain yang berkaitan dengan pemilihan bakal pasangan antaranya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Pilihlah (pasangan) yang baik untuk tempat memproses nutfah (benih) kamu, kerana akhlak ibu dan bapa akan menurun (terwaris) kepada anaknya.” (Riwayat al-Tirmidzi)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Kahwinilah wanita penyayang lagi subur. Sesungguhnya aku bangga dengan banyaknya kamu (umat Muhammad) berbanding umat lain.” (Riwayat Ahmad)

Namun yang menjadi persoalan dewasa kini, adakah kita mampu mendidik anak dengan ajaran yang sebenar? Adakah kita sekarang menternak anak kita dengan sekadar memberi makan dan minum? Apakah yang kita berikan kepada anak dari segi makanan, pakaian, tempat tinggal, pelajaran dan seumpamanya bertepatan dengan ajaran Islam?

Adakah manusia sekarang bersikap ganas seperti binatang terhadap anak-anak yang tidak berdosa, sanggup merogol, membunuh, menghalau, mendera dan sebagainya? Adakah sudah hilang nilai ihsan dan kasihan belas dalam diri manusia terhadap anak kecil?

Ingatlah sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Siapa yang menggembirakan hati anaknya, maka ia bagaikan memerdekakan hambanya. Siapa yang bergurau untuk menyenangkan hatinya, maka ia bagaikan menangis kerana takut kepada ALLAH SWT”.

Penyejuk hati

Sejak akhir-akhir ini, kita sering mendengar pelbagai berita pembunuhan kanak-kanak, janin atau bayi tanpa sebab yang dibenarkan agama. Adakah manusia sanggup membunuh mereka kerana bimbangkan makanan dan minuman tidak mencukupi untuk diberikan kepada mereka atau takut menjadi miskin papa kedana.

ALLAH berfi rman bermaksud: “Dan janganlah kamu membunuh anak kamu kerana takutkan kepapaan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar”. (Surah Al- Israk : 31)

Rasulullah SAW berfi rman yang bermaksud: “Hari kiamat tidak akan berlaku kecuali menimpa ke atas orang yang paling jahat” (Riwayat Imam Muslim).

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tiada akan terjadi hari kiamat sehinggalah banyak berlaku Al-Harj. Sahabat bertanya: Apakah maksud Al-Harj, wahai Rasulullah?.

Nabi Muhammad SAW menjawab: ‘Al-Harj’ adalah pembunuhan demi pembunuhan” (Riwayat Imam Muslim dan Imam Bukhari)

Justeru, marilah kita menetapkan satu matlamat dan satu impian untuk memastikan anak memperoleh hak yang sepatutnya, semoga anak menjadi penyejuk hati dan penawar jiwa.

Firman ALLAH yang bermaksud: “Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami, isteri-isteri kami dan anak-anak kami sebagai penyenang hati” (Surah Al-Furqan : 74)

Pesan Luqmanul Hakim

Didiklah mereka seperti yang disarankan Luqmanul Hakim melalui nasihat yang sangat berguna terhadap anak kesayangannya yang dirakamkan ALLAH dalam Surah Luqman, ayat 13 hingga 19 yang bermaksud:

“Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, ketika dia memberi nasihat kepadanya: ‘Wahai anak kesayangan ku, janganlah engkau mempersekutukan ALLAH (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan Syirik itu adalah satu kezaliman yang besar’. Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (sejak awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua-dua ibu bapa mu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). Dan jika mereka berdua mendesak mu supaya engkau mempersekutukan dengan-Ku sesuatu yang engkau – dengan fikiran sihat mu – tidak mengetahui sungguh adanya, maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaullah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Dan turutlah jalan orangorang yang rujuk kembali kepada-Ku (dengan tauhid dan amal yang soleh). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan. (Luqman menasihati anaknya dengan berkata): ‘Wahai anak kesayangan ku, sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) sekalipun seberat bijih sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit atau pun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh ALLAH (untuk dihakimi dan dibalas-Nya); kerana sesungguhnya ALLAH Maha Halus pengetahuan-Nya; lagi Amat Meliputi akan segala yang tersembunyi’. ‘Wahai anak kesayangan ku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpa mu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya’. ‘Dan janganlah engkau memalingkan muka mu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya ALLAH tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri’. ‘Dan sederhanakanlah langkah mu semasa berjalan, juga rendahkanlah suara mu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai”.

Anak terpaksa diberi makan sagu kerana dihimpit kemiskinan – Sinar Harian


Anak terpaksa diberi makan sagu kerana dihimpit kemiskinan
WARTAWAN SINAR HARIAN
29 Jun 2012

Suharni bersama anak-anak dan suaminya, Zuki, ketika ditemui Sinar Harian, semalam.
DUNGUN – Luluh hati seorang ibu tatkala melihat anaknya terpaksa diberi makan sagu untuk mengisi perut kosong setelah bekalan beras di dapur kehabisan.

Namun, kemiskinan hidup menyebabkan Suharni Basir, 43, yang pernah tinggal di sebuah pondok usang di kampung Gong Beting dekat sini, tiada pilihan melainkan menghidangkan makanan yang pada masa kini hanya sesuai untuk makanan ternakan sahaja, demi memastikan lima anaknya berusia tujuh hingga 13 tahun itu tidak mati kelaparan.

Kisah duka keluarga malang ini dikongsi Suharni bersama Sinar Harian, setelah dia yang mendirikan rumah tangga bersama Zuki Hashim, 45, sejak lebih 10 tahun lalu, tidak lagi sanggup melalui detik getir ini setelah pelbagai bantuan gagal dinikmatinya, biarpun dari segi zahir mereka lebih daripada layak untuk menerimanya.

Menurut Suharni, hidangan sagu menjadi rutin kehidupan buat keluarganya yang sentiasa dihimpit kemiskinan itu.

“Ketika menghidangkan sagu untuk diberi makan kepada anak-anak, mereka pernah tanya, mak, makanan apa ni?

“Hati saya luluh mendengarnya, tapi saya tetap pujuk anak supaya makan kerana kalau tidak makan sagu itu, kami akan mati kelaparan,” katanya.

Suharni bersama anak-anak dan suaminya, Zuki, ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

Suharni berkata, dia terpaksa menjadikan pondok buruk yang hanya layak dijadikan kandang ternakan sebagai tempat berlindung daripada panas dan hujan kerana telah dihalau dari rumah didudukinya sekeluarga sebelum ini kerana gagal menjelaskan sewa rumah, biarpun kadar sewanya tidak sampai RM200 sebulan.

Katanya, dia terpaksa membawa empat anaknya mencari tempat berlindung sehinggalah menemui sebuah pondok usang yang terbiar itu.

“Saya pernah dihalau keluar rumah kerana gagal membayar sewa dan kami tujuh beranak terpaksa menumpang teduh di sebuah pondok buruk dalam semak tanpa kemudahan air dan elektrik.

“Kami tidur bertemankan pelita minyak tanah, tiada kemudahan air dan elektrik dan waktu malam kami dikerumuni nyamuk, bayangkanlah daifnya kehidupan kami ketika itu,” katanya.

Untuk meringankan beban suami yang hanya bergantung harap kepada kerja tukang rumah itu, dengan kudrat yang masih ada, Suharni terpaksa mengayuh basikal sejauh tiga kilometer setiap hari untuk bekerja sebagai pembantu kedai makan dengan
pendapatan RM15 sehari.

Dengan duit itulah dia dapat membeli keperluan makanan jika suaminya gagal memperoleh pendapatan.

5 anak tidak dapat sekolah

DENGAN nada sebak Suharni meluahkan, lebih menyedihkan, kemiskinan hidup juga menyebabkan lima anaknya tidak dapat bersekolah, biarpun jauh di sudut hatinya ingin melihat kesemua permata hatinya itu berjaya dalam pelajaran seperti anak-anak jiran lain.

Katanya, segalanya berpunca setelah kesemua anaknya, Nazihan, 7, Nasarudin, 9, Nurshafiqah, 11, Zulfitri, 13, yang jika bersekolah antara tahun satu hingga tingkatan satu itu tidak mempunyai dokumen sijil kelahiran kerana sewaktu dia melahirkan anak, dia tidak mempunyai wang untuk menjelaskan bil hospital.

“Kadang-kadang saya berendam air mata sebab tengok anak-anak orang lain semuanya bersekolah.

“Saya sudah berikhtiar untuk mendapatkan semula dokumen kelahiran diperlukan di Pejabat Pendaftaran, namun saya kecewa kerana masih gagal berurusan atas pelbagai alasan, selain tidak berkemampuan untuk menjelaskan denda dikenakan,” katanya.

Sementara itu, salah seorang anak Suharni, Nashafiqah Zuki berkata, dia teringin menikmati alam persekolahan seperti kanak-kanak lain, namun masalah ketiadaan dokumen kelahiran menyebabkan dia gagal diterima masuk di sekolah rendah, biarpun jarak rumahnya dengan sekolah tidak sampai 50 meter.

“Saya teringin sangat nak sekolah seperti rakan lain, tapi tak dapat, nak buat macam mana,” katanya.

Suami Suharni, Zuki pula berkata, dia sudah puas berikhtiar, namun sehingga kini lima anaknya itu masih tidak dapat bersekolah kerana ketiadaan dokumen.

“Saya hanya bekerja sebagai tukang rumah, berapalah sangat pendapatan saya, hanya cukup makan sahaja.

“Nak selesai dokumen anak saya tu, kena pergi Kuala Lumpur, semuanya kena pakai duit, saya manalah mampu,” kata Zuki yang kini menyewa sebuah rumah papan berdekatan Sekolah Kebangsaan Kampung Nyiur, Paka.

Mereka yang ingin menghulurkan sumbangan boleh menyumbang melalui akaun Bank Simpanan Nasional Zuki Hashim: 11004-41-0003019-1.

Maklumat lanjut berkaitan keluarga malang ini boleh hubungi wartawan sinar di talian 019-9391369 .

Zuki dan Suharni masih mengharapkan satu keajaiban tuhan untuk mengubah nasibnya setelah lima anaknya berusia antara tujuh hingga 13 tahun tidak bersekolah selain terpaksa menjadikan sagu sebagai makanan rutin harian susulan kemiskinan
hidup.

Kekurangan guru sukar diatasi – Utusan


Kekurangan guru sukar diatasi

Oleh MARZITA ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 18 Jun – Tan Sri Muhyiddin Yassin mengakui kerajaan masih gagal menyelesaikan sepenuhnya masalah kekurangan guru di negara ini.

Timbalan Perdana Menteri berkata, masalah kekurangan guru merupakan isu yang sering dibangkitkan di Kementerian Pelajaran, antaranya disebabkan persaraan guru dan masalah penempatan guru terutama arahan pertukaran.

Menurut beliau, pihak kementerian terpaksa mengambil kira pelbagai perkara termasuk faktor sosial yang dibangkitkan oleh guru selain menyentuh isu kemanusiaan.

“Kalau guru itu perempuan dan sudah berkahwin ditukarkan, dia akan mengambil faktor sosial seperti rumah tangga, suami dan sebagainya.

“Soal-soal sebegini timbul menyebabkan kita tidak dapat memenuhi tuntutan sebenar, jadi isu kemanusiaan berbangkit menyebabkan kita ada masalah melaksanakannya secara lebih cekap,” katanya ketika menjawab soalan tambahan Tan Seng Giaw (Kepong-DAP) pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, guru yang terbabit dalam perpindahan juga mengemukakan rayuan yang turut melibatkan sokongan daripada pelbagai pihak termasuk orang politik.

“Bila kita keluar arahan pindah, ada rayuan, kadang-kadang orang politik beri surat sokongan agar tidak memindahkan mereka kerana khidmat mereka diperlukan,” katanya.

Beliau berkata, isu kekurangan guru tidak boleh diatasi sepenuhnya namun, kementerian akan mencari jalan penyelesaian jangka panjang bagi mengurangkan masalah tersebut di peringkat organisasi dan pentadbiran.

“Saya percaya melalui kajian yang dibuat ketika ini, kita akan melihat balik soal organisasi di peringkat pentadbiran pendidikan agar ia dapat diselesaikan,” ujar beliau.

KEPUTUSAN TEMU DUGA JAWATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH (PPPS) GRED DG41 – SPP


KEPUTUSAN TEMU DUGA JAWATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH (PPPS) GRED DG41

Keputusan temu duga jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) Gred DG41 bagi opsyen Bahasa Arab, Sains Pertanian, Sejarah, Sains Komputer/Teknologi Maklumat, Ekonomi Rumah Tangga dan Lukisan Kejuruteraan boleh disemak di sini mulai 17 April 2012. Bagi calon yang berjaya dalam urusan tersebut akan menerima surat tawaran pelantikan daripada Suruhanjaya ini.

– Muat naik pada 17 April 2012