SESI PERSEKOLAHAN 2015 DITANGGUH SEMINGGU – MUHYIDDIN


Sesi persekolahan 2015 ditangguh seminggu – Muhyiddin

KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan bersetuju untuk menangguhkan permulaan sesi persekolahan di seluruh negara bagi tahun 2015 selama seminggu berikutan banjir yang melanda negara ketika ini, demikian umum Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata, dengan penangguhan ini, tarikh baru sesi bermula persekolahan tahun 2015 bagi negeri Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor adalah pada 11 Januari 2015 (Ahad).

Manakala bagi negeri-negeri lain akan bermula pada 12 Januari 2015 (Isnin).

“Seperti semua pihak maklum banjir yang sedang melanda negara sekarang masih berterusan khususnya di negeri-negeri pantai timur Semenanjung Malaysia.

“Sehingga pada tarikh 28 Disember 2014, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mendapati sejumlah 340 sekolah daripada tujuh negeri terlibat dengan banjir, sama ada dijadikan sebagai Pusat Pemindahan Sementara (PPS) atau sekolah tersebut ditenggelami air akibat banjir.

“Sebagai Menteri Pendidikan, saya amat memahami dan mengambil berat akan kesukaran yang bakal dihadapi oleh semua pihak termasuk pengurusan sekolah, guru-guru, ibu bapa dan murid-murid sekiranya persekolahan bagi tahun 2015 dibuka seperti dijadualkan iaitu pada 4 Januari 2015 (bagi negeri Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor) dan pada 5 Januari 2015 bagi negeri-negeri lain.

Sehubungan itu, sukacita dimaklumkan bahawa KPM dengan ini bersetuju untuk menangguhkan permulaan sesi persekolahan di seluruh negara bagi tahun 2015 selama seminggu,” katanya dalam satu kenyataan.

Penangguhan ini juga dibuat setelah mengambil kira;

a) Sekolah-sekolah yang terlibat sama ada sebagai PPS atau ditenggelami air akan mengambil masa untuk dipulihkan; dan

b) Keadaan guru-guru, ibu bapa dan murid yang menjadi mangsa banjir serta serba kekurangan perlu mengambil masa untuk pemulihan dan membuat persiapan persekolahan mereka.

Muhyiddin berkata, sekiranya keadaan banjir pulih, pihak pengurusan sekolah hendaklah menggunakan tempoh berkenaan untuk mengadakan gotong royong pembersihan kawasan sekolah masing-masing.

Ini katanya, bagi memastikan anak-anak kita dapat belajar dalam keadaan selamat, selesa dan sempurna.

Sumber : http://www.bharian.com.my/node/25802

Advertisements

Q&A: Apakah itu GST? – Astroawani


Q&A: Apakah itu GST?

KUALA LUMPUR: Dalam ucapan Bajet 2014, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kerajaan akan melaksanakan cukai barang dan perkhidmatan (GST) bermula 1 April 2015.

Katanya, GST merupakan satu “sistem cukai yang adil dan menyeluruh yang akan memberi manfaat kepada semua rakyat Malaysia.”

Jika anda masih tidak pasti apakah itu GST,Soal Jawabberikut mungkin boleh membantu:

Apakah pengumuman Kerajaan mengenai Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST)?
Kerajaan mencadangkan cukai jualan (5%) dan cukai perkhidmatan ( 10%) dimansuhkan. Kedua-dua cukai akan digantikan dengan GST.

Mengapa kerajaan melaksanakan GST?
Untuk memperbaiki sistem cukai sedia ada.

Kerajaan mengatakan bahawa cukai jualan dan cukai perkhidmatan sedia ada mempunyai kelemahan, seperti cukai dua kali ganda ke atas pengguna dan ketiadaan pelepasan cukai sepenuhnya ke atas barangan yang dieksport dan isu-isu harga pindahan.

Kelemahan-kelemahan ini menyebabkan kerugian kepada kedua-dua pihak pengguna dan kerajaan.

Apakah kadar GST?
Kadar GST dicadangkan ditetapkan pada 6%.

Bagaimana kadar ini berbanding dengan negara-negara lain?
Kerajaan berkata kadar ini adalah yang paling rendah di kalangan negara-negara ASEAN : 10% di Indonesia , Vietnam, Kemboja, Filipina , Laos dan 7% di Singapura dan Thailand.

Bilakah GST akan berkuatkuasa?
Mulai 1 April 2015.

Apa yang dikenakan GST ?
Sebagai cukai pengguna, GST akan dikenakan ke atas semua barangan dan perkhidmatan.

Adakah ini bermakna bahawa segala-galanya akan menjadi lebih mahal?
Tidak semestinya. Sesetengah barangan dan perkhidmatan dikecualikan cukai.

Dalam ucapan Najib, beliau mengatakan bahawa barangan makanan asas tidak dikenakan GST (beras, gula, garam, tepung, minyak masak, kacang dhal, rempas ratus, ikan masin, cencalok, budu, belacan)

Selain itu, barang dan perkhidmatan yang dikecuali adalah:

  • Bekalan air paip dan 200 unit pertama elektrik sebulan bagi pengguna.
  • Perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan: pengeluaran pasport, perkhidmatan kesihatan, pembelajaran di sekolah.
  • Perkhidmatan pengangkutan: bas, keretapi, LRT, teksi, feri, bot, tol lebuh raya.
  • Jual beli dan sewa rumah kediaman
  • Perkhidmatan kewangan terpilih

Adakah kerajaan membantu rakyat menghadapi GST?
Ya. Kerajaan merancang untuk pelbagai bantuan dan sokongan dalam tempoh peralihan ini. Pertama, Kerajaan akan memberi bantuan tunai sekali RM300 kepada penerima BR1M.

Adakah kita masih perlu membayar cukai pendapatan kadar yang sama?
Kadar cukai pendapatan individu akan dikurangkan sebanyak 1-3 % untuk semua pembayar cukai.

Pembayar cukai yang lain akan menikmati penjimatan cukai dan struktur cukai pendapatan individu akan dikaji.

Pendapatan bercukai dinaikkan kepada melebihi RM400,000 dan kadar cukai maksimum 26% dikurangkan kepada 24%, 24.5% dan 25%

Bagaimana pula dengan perniagaan?

  • Kerajaan akan mengurangkan cukai pendapatan syarikat daripada 25% kepada 24% mulai tahun taksiran 2016
  • Cukai pendapatan syarikat kecil/sederhana turun daripada 20% kepada 19% mulai tahun taksiran 2016
  • Cukai pendapatan koperasi dikurangkan 1-2 mata peratus mulai tahun taksiran 2015
  • Potongan cukai bagi yuran kesetiausahaan dan pemfailan cukai mulai tahun taksiran 2015
  • Potongan cukai tambahan untuk kos beli peralatan dan perisian ICT bagi tahun taksiran 2014 dan 2015
  • Geran latihan GST RM100 juta
  • Bantuan RM150 juta untuk beli perisian perakaunan

Mengapa GST ini dilaksanakan sekarang dan bukan kemudian?
Kerajaan berpendapat bahawa kerana kadar inflasi 2% adalah rendah dan ia sememangnya masa terbaik untuk melaksanakan GST.

Berapa banyak negara lain yang telah melaksanakan GST?
Lebih daripada 160 buah negara sudah melaksanakan GST. Kerajaan berpendapat ini menunjukkan bahawa GST terbukti ialah” telus, berkesan dan sistem cukai yang adil”

Adakah harga barangan naik?
Dalam ucapan beliau, Najib berkata pengguna hanya perlu membayar satu kali cukai sahaja.

Beliau juga berkata perubahan harga barang atau perkhidmatan apabila GST dilaksanakan adalah amat minimum. Malahan, ada harga barangan yang akan menjadi lebih murah bergantung samada ianya adalah barangan asas atau tidak.

Najib juga telah memberi amaran kepada pihak yang akan mengambil kesempatan untuk menaikkan harga barang dan perkhidmatan sewenang-wenangnya. Kerajaan juga berjanji untuk sentiasa memantau harga dan usaha penguatkuasaan akan dipertingkatkan.

Apa lagi yang Kerajaan akan lakukan dalam pelaksanaan GST?
Satu jawatankuasa pemantauan GST akan ditubuhkan. Ia akan dipengerusikan oleh Menteri Kewangan Kedua dengan ahli-ahli dari agensi-agensi kerajaan yang lain, serta pihak industri dan NGO.

Bajet 2014

SURVEY – KUALITI PERKHIDMATAN 1BESTARINET (YES – OLEH YTL) DI SEKOLAH


SURVEY – KUALITI PERKHIDMATAN 1BESTARINET (YES – OLEH YTL) DI SEKOLAH 

Pihak Himpunan Berita (HB) sekadar ingin melihat maklum balas perkhidmatan kualiti 1Bestarinet oleh YTL melalui rangkaian YES di kawasan sekolah anda setelah pihak YTL telah beroperasi sejak tahun lalu.

Anda boleh memilih jawapan berkaitan dan keputusan segera akan diberitahu melalui poll ini.

Pihak YTL mungkin boleh menjadikan undian ini sebagai satu cara untuk memperbaiki mutu perkhidmatannya kelak.

Mohon anda ‘SHARE’ kepada semua guru di sekolah anda.

Terima kasih atas undian ini.

Bagaimana merangsang anak bercakap? – Ruby Speech Therapist


Bagaimana merangsang anak bercakap?

Kredit to: Ruby Speech Therapist.

Hidayah Salehin – Try utk Iman

Umur dah masuk 2 tahun, tapi masih cakap sikit-sikit, tunjuk sana sini, bunyi ‘uu’ ‘eeeh’ saja yang lebih….nak buat macam mana?

1) jika didapati dia sukar memahami arahan (kalau tunjuk baru ikut, kalau cakap saja, dia buat tak tahu), maka segera bawa jumpa Dr ENT.
Manalah tahu, tahi telinga tersumbat ke, ada air bertakung dalam telinga ka…

2) jika dia jenis hyperaktif, asyik lari sana sini, panjat, pegang sini, mata dah pandang sana….maka silalah latih daya tumpuan dia. Macam mana nak latih daya tumpuan?
a) latih anak permainan imaginasi. Contohnya main masak-masak. Lihat sama ada dia boleh tak buat aktiviti pelbagai dalam permainannya itu (tuang air dalam cawan, ambil sudu dan kacau, potong sayur, basuh pinggan, suap kat teddy bear dan sebagainya)
Contoh lain ialah mainan robot. Boleh tak dia buat robot tu terbang, tembak ayah, robot lompat, robot keluar kuasa lalu meletup.
Dari cara anak bermain, kita dapat lihat bagaimana anak memberi tumpuan kepada imaginasinya.
Oh ya, ipad, tv, youtube….itu bukan latihan tumpuan yang dimaksudkan di sini ya.
b) latih daya tumpuan dengan buku cerita bergambar. Cerita tentang gambar tu. Perhatikan adakah anak minat untuk mendengar cerita anda dan menunjuk kepada gambar berkaitan. Atau, dia sekadar nak menyelak kertas @ koyak sahaja.
c) menyanyi dan ikut gerak tangan/kaki bersama. Duduk di hadapan anak, nyanyi lagu ‘bangun pagi, gosok gigi’. Latih anak tiru gaya tersebut. (Menari masa tengok iklan tidak termasuk dalam latihan daya tumpuan. Ingat, komunikasi melibatkan pandangan komunikasi antara manusia, mendengar, meniru dan mengulang bersama)

3) dengar apa yang anak sebut, dan ULANG sebutannya dengan perkataan yang betul. Contoh: apabila anak kata ‘syik’ yang bermaksud nasi, maka automatik respon kita ialah ‘NASI’, ‘NASI sedap…’ ‘nak NASI?’ ‘Mak masak NASI.’
Kesilapan yang berlaku ialah, jawapan yang selalu dibuat ‘nak makan?’ ‘Sedap’ ‘nak asyik?’ – jika anda tidak mengulang target perkataan, maka anda telah rugi di situ. Jika anda meniru pula pelatnya, maka bertambahlah ruginya.

4) latih perkataan harian berbanding melatih abc, 123. Ramai ibu bapa yang bertanya, ‘anak saya boleh kenal semua huruf dan nombor, tapi tidak boleh menyebut ibu dan ayah’
Alangkah ruginya…..apalah gunanya abc, 123 jika ‘ibu ayah’ pun tak reti sebut lagi. Itu menunjukkan bahawa anak anda bijak, boleh belajar jika perkataan itu sering didengarnya. Mungkinkah dia berada di hadapan tv lebih lama berbanding berada di hadapan ibu dan ayah? Atau, sekiranya sudah duduk di hadapan ibu ayah, ibu ayah juga menyebut abc, 123 kepadanya?
Apakah itu perkataan harian? – nasi, susu, nak, dah, jom, habis, sedap, hello, bye, tu, ni, baju, sikat, tuala, cawan…..dan banyak lagi.