Tidak mampu tampung pelajar – Sinar Harian


Tidak mampu tampung pelajar
WARTAWAN SINAR HARIAN
4 Julai 2012

Dewan serba guna diperlukan untuk menampung pertambahan bilangan pelajar.
JENGKA 16 – Ibu bapa dan guru meminta pihak berwajib membina dewan serba guna dan lebih banyak kelas untuk menampung jumlah pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Felda Jengka 16 yang semakin meningkat.

Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Ahmad Awang berkata, ia berikutan sudah sampai masanya dewan sedia ada berganti baru.

“Dewan serba guna penting untuk menganjurkan pelbagai acara gilang-gemilang di sekolah ini. Tambahan pula, pelajar menggunakan bahagian terbuka di bawah bangunan yang kadangkala tidak cukup untuk menampung pertambahan pelajar,” katanya.

Beliau berkata, dengan jumlah pelajar yang semakin meningkat, mereka memerlukan lebih banyak kelas baru.

“Kelas sedia ada tidak cukup untuk menampung jumlah pelajar yang kini mencecah lebih kurang 560 orang,” katanya.

Beliau berkata, permohonan dibuat sejak sekolah tersebut dibina pada 2000 dan difahamkan ia sudah dimasukkan di dalam Rancangan Malaysia ke-10 (RMK10).

“Saya diberitahu ia dimasukkan di dalam RMK10. Justeru saya berharap pembinaan tersebut dapat dijalankan segera kerana semakin hari, jumlah pelajar semakin bertambah.” katanya.

Perkara sama turut disuarakan Pengetuanya, Mohd Mohd Nor ketika menyampaikan ucapan perasmian Karnival Pendidikan 2012 di sekolah itu, Khamis lalu.

Hadir sama, Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri, Rusdi Ismail dan Pegawai Pejabat Pendidikan Daerah Maran, Baharom Mamat.

Program berlangsung selama tiga hari itu menyediakan pelbagai aktiviti menarik yang bukan hanya disertai pelajar, malahan penduduk setempat.

Leave a comment